Lainaa.com

Yleinen

P-A hinta

28.12.2011, Apollion

Kävelin kaikessa rauhassa ja iloisena (uskoo ken tahtoo) kohti työpaikkaa juna-asemalta. Ohittaessa Neste/K-Super-pika-yhden-pysähdyksen-taktiikka-toimipistettä, silmääni sattui polttoaineista kertova valaistu hintataulu. ”Mitä vittua, Linda Lampenius soittaa viulua…… vaatteet päällä”(lainaus elokuvasta Vares-yksityisetsivä)  räjähti pienessä mielessäni! Naftan ja 95 etanolibensan hinta ero oli vain 7 senttiä toistaiseksi vielä dieselin hyväksi. Missä ihmeen välissä tuollainen on tapahtunut ja miksi?!? Tuohon päälle kun rätkitään diesel-verot lähes 500 € vuodessa, niin juu.. ajetaan me tandemilla! Eli tarkoitus on tappaa diesel-autoilu jälleen kerran. Eikös se vielä alle kymmenen vuotta sitten ollut suositeltavampaa kuin bensailu?

Asiaan liittyen, ajaessani ammattiajoa kuorma-autolla ja tankkiin ainetta lorottaessa vastaan tuli ilmoitusluontoinen asia. Pitihän siitä kuva ottaa että voi edes itse uskoa sen todeksi:

Mitä tämä tarkoittaa..? Bensa nousee vajaa 3 senttiä ja dieseli 13!! senttiä. No, oikeinhan se on jotta ympäristökuormituksesta maksetaan, mutta eikös tasapuolisuus olisi silloinkin oikein. Vai onko tämä osa suunnitelmaa ”Tehdään joukkoliikenne kannattavaksi verrattuna yksityisautoiluun”? Yksittäisenä kansalaisena ja töissä käyvänä yksilönä sanoisin jotta tehostetaan sitä joukkoliikennettä rokottamatta yksityisautoilua. Ainiin, tehostettiinhan VR:n toimintaa juuri. Lippujen hinnat nousivat ja junassa ostettaessa lippua saat vielä ylimääräisen maksun ostosta.  Ainakin omalla työmatkallani lipun hinta nousi noin 7,5 %

Noh, mihin kaikkeen tämä polttoaineverokorotus liittyy. Kuljetuskustannukset nousevat = tavaroiden ja palveluiden hinnoissa nostopaineita. Kaiken ei toki halpaa pidä olla, vaan kulutus olisi syytä pitää kurissa. Mutta tälläinen veron korotus käy kuluttajan kukkarolle ja mihinkäs se raha mahtaa tänä päivänä mennä?? Kuka arvaa.. Melkein sanoin Kreikka, mutta sanonkin velkavakuusrahasto (vai mikä se nimeltään onkin). Takaisin aiheeseen: Mihin vaikuttaa pa-veron korotus. Jos nyt jo on harkinnan alla, kannattaako pätkätyö ottaa vastaan pienellä palkalla.. niin parantuuko asema kun matkakustannukset ovat entistä suuremmat? Ei. Dieselin hintakorotus ei vaikuta niin paljon julkiseen liikeenteeseen. Ei, mutta joka paikkaan kun ei pääse järkevästi ja järkevään aikaan julkisilla (ikävää).

Suomessa tuntuu olevan kovin monta kolkkaa missä tämä ei toimi ja ymmärrettävää se on.. miksi pitäisi mennä bussi joka niemeen ja notkelmaan kun ei siellä matkustajiakaan olisi kuin yksi. Ruuhka tilanteessa se toinenkin. Tälläinen pa-veropolitiikka suosii isoissa kaupungeissa asumista, missä et työpaikka liikenteeseen tarvitse omaa autoa. Mutta kun jokaista ei voida velvoittaa asumaan kaupungissa. Ja itse en enää vapaaehtoisesti pääkaupunkiseudulle muutakaan takaisin.

Palaan vielä tähän ympäristökuormitukseen. Täältä löytyy melko selkokielinen selostus aiheesta, tekijänä VTT. Tuon tutkimuksen mukaan bensiiniauto on puhtaampi ”lähiliikenteessä” mutta diesel pitkällä matkalla. Herätys!!! Paljon autoileva ajaa pääsääntöisesti pitkää matkaa!

No, eiköhän tässä ollut tälle aamulle paatosta ja yksipuolisia mielipiteitä riittämiin. Hyvää päivän jatkoa ja iloista keskiviikkoa!


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *